News - Ketika mendengar tentang nama Pee Nak, mungkin beberapa dari kita akan membayangkan film Pee Mak, yang merupakan film legendaris asal Thailand bergenre horor komedi, yang dibintangi oleh Mario Maurer dan Mai Davikah.

Tapi jangan salah, Pee Nak dan Pee Mak merupakan film yang berbeda dan tidak ada kaitannya sama sekali antara keduanya.

Film Pee Nak 3 merupakan sekuel dari film Pee Nak dan Pee Nak 2. Film horor komedi asal Thailand ini telah memulai penayangan perdananya pada 12 Mei 2022 lalu.

Film garapan Phontharis Chotkijsadarsopon ini mendapat rating 6.3/10 dari 24 pengguna pada laman IMDb.

Pee Nak 3 dibintangi oleh sederet aktor muda Thailand, di antaranya yakni Pond Khunnapat Pichetworawut sebagai Aod, Mean Phiravich Attachitsataporn sebagai Tho, Aim Witthawat Rattanaboonbaramee sebagai Ballon, James Puwadon Vejvongsa sebagai First, Tar Atiwat Saengtien sebagai Noht, dan Tempo Kanthaphat Kitichaivaranggoon sebagai Namnuea.

Sinopsis Pee Nak 3

Cerita pada film ini bermula ketika Peace Aod, yang merupakan seorang penggali kubur muda di kuil Thamma Nekanimitr, menemukan sebuah gelang kaki emas kuno dari kuburan.

Awalnya ia memiliki banyak keraguan, tetapi pada akhirnya ia memutuskan untuk menyimpan gelang tersebut.

Tanpa ia tahu ternyata hal itu membuatnya menjadi mangsa kutukan, di mana seluruh kulitnya berubah menjadi sisik ular. Kutukan itu menyiksa dirinya dengan berbagi macam rasa sakit hingga demam yang tak kunjung sembuh.

Selain itu, kutukan tersebut ternyata juga membangunkan hantu Nak Kam. Hantu Nak Kam menginginkan gelang kakinya kembali.

Hantu Nak Kam sendiri, diceritakan pada film Pee Nak, awalnya merupakan seorang biksu pemula yang menjadi korban pertama kutukan dari kemurkaan roh Pee Nak. Hantu Nak Kam dikutuk tepat ketika akan ditasbihkan menjadi biksu di kuil tua Thailand, bernama Wat Thammanakanimit.

Akhirnya, Aod bersama teman-temannya berangkat ke wilayah timur laut Thailand dan ke daerah sungai Mekong, guna mencari biara legendaris dalam hutan sebagai obat dari kutukan tersebut.

Di sisi lain, mereka harus berpacu dengan waktu dan segera menemukan biara sebelum Aod mati. Tak disangka, hantu Nam Khan juga mengikuti mereka dengan sepenuh hati.

Saat ini film Pee Nak 3 dapat disaksikan di bioskop CGV Indonesia. Untuk yang penasaran dengan alur cerita film ini, dapat menonton trailer Pee Nak 3 yang diunggah melalui kanal Youtube GSC Movies.